Starý vs Nový dabing
Starý vs Nový dabing
Já si myslím, že tenkrát ta práce produkčních v dabingu byla o o to těžší, že většina dabérů ještě točila filmy, hrála v divadle, dělala rozhlas. Neexistovali žádní Teršové, Tůmové a další, kteří se živí jenom dabingem. Takže dostat tehdejší herce do dabingu (nezřídkakdy se natáčelo po nocích) bylo hodně náročné, navíc nebyly ani mobily...
Re: Krásná země / Il ...Belpaese
I dnes je většina dabérů k vidění i v divadle. O tom, že se i v dnešní době (a ne výjimečně) točí po nocích se tu psalo mnohokrát. Navíc v tehdejší době nebyli produkční pod tak velkýmčasovým tlakem. Proto si myslím, že je větší důvod ke smeknutí klobouku u dnešního dabingu s 50 dabéry, který se natočí maximálně během několika dní než u tehdejšího dabingu, který se natáčel i několik měsíců (při vší úctě k němu).salgado píše:Já si myslím, že tenkrát ta práce produkčních v dabingu byla o o to těžší, že většina dabérů ještě točila filmy, hrála v divadle, dělala rozhlas. Neexistovali žádní Teršové, Tůmové a další, kteří se živí jenom dabingem. Takže dostat tehdejší herce do dabingu (nezřídkakdy se natáčelo po nocích) bylo hodně náročné, navíc nebyly ani mobily...
Re: Krásná země / Il ...Belpaese
S tím nemohu souhlasit. Současný dabing s takovým počtem dabérů je naprosto ojedinělý, zatímco tenkrát to byla běžná praxe. Tenkrát žádní speciální dabéři, snad s výjimkou Pragera, neexistovali. Naopak herci točili deset, dvacet filmů ročně. Kolik filmů ročně natočí Meduna, Mahdal, Terš, Tůma? Srovnávat práci tehdejší produkce, která měla sehnat na několikadenní dabing herce typu Kopeckého, Beka, Hrušínského atd. s dnešní praxí, je naprosto nemožné.bloom píše:I dnes je většina dabérů k vidění i v divadle. O tom, že se i v dnešní době (a ne výjimečně) točí po nocích se tu psalo mnohokrát. Navíc v tehdejší době nebyli produkční pod tak velkýmčasovým tlakem. Proto si myslím, že je větší důvod ke smeknutí klobouku u dnešního dabingu s 50 dabéry, který se natočí maximálně během několika dní než u tehdejšího dabingu, který se natáčel i několik měsíců (při vší úctě k němu).salgado píše:Já si myslím, že tenkrát ta práce produkčních v dabingu byla o o to těžší, že většina dabérů ještě točila filmy, hrála v divadle, dělala rozhlas. Neexistovali žádní Teršové, Tůmové a další, kteří se živí jenom dabingem. Takže dostat tehdejší herce do dabingu (nezřídkakdy se natáčelo po nocích) bylo hodně náročné, navíc nebyly ani mobily...
Re: Krásná země / Il ...Belpaese
Marná snaha. I kdyby se současní dabingoví tvůrci na hlavu postavili, fanatičtí uctívači starých dabingů je stejně nepochválí . Švéda nebo Jančík, Bär nebo Soundwave, 10 nebo 50 hlasů, pro ně vše stejný odpad . . .
Re: Krásná země / Il ...Belpaese
To zas ne. Naopak, dneska už vidíš kolikrát chválu i u dabingů, které nejsou úplně kvalitní. Stačí aby tam bylo obsazení spjatých dabérů a spousta lidí chválí... A když se dneska dabing povede, tak se i my, fandové starých dabingů, dáme obměkčit. Třeba dabing Sherlocka (toho krátkýho seriálu), ten byl naprosto skvostnej a už se nemůžu dočkat dalších dílů v češtině...Sen píše:Marná snaha. I kdyby se současní dabingoví tvůrci na hlavu postavili, fanatičtí uctívači starých dabingů je stejně nepochválí . Švéda nebo Jančík, Bär nebo Soundwave, 10 nebo 50 hlasů, pro ně vše stejný odpad . . .
Oblíbení dabéři: Zdeněk Hruška, Vladimír Dlouhý, Libor Hruška, Jiří Schwarz, Filip Jančík, Karel Heřmánek, Václav Postránecký, Jiří Bartoška, Jan Kanyza
Oblíbené dabérky: Vilma Cibulková, Ilona Svobodová, Helena Friedrichová, Zlata Adamovská
Oblíbené dabérky: Vilma Cibulková, Ilona Svobodová, Helena Friedrichová, Zlata Adamovská
Re: Krásná země / Il ...Belpaese
Tady přece nikdo nepíše, že jsou všichni současní dabingoví tvůrci špatní, nebo jsem něco takového psal? Pouze srovnávám tehdejší a současné podmínky. A fanatik tedy rozhodně nejsem, jenom si myslím, že herecké schopnosti všestranných herců minulých generací a současných specializovaných dabérů jsou trošku někde jinde.Sen píše:Marná snaha. I kdyby se současní dabingoví tvůrci na hlavu postavili, fanatičtí uctívači starých dabingů je stejně nepochválí . Švéda nebo Jančík, Bär nebo Soundwave, 10 nebo 50 hlasů, pro ně vše stejný odpad . . .
Re: Krásná země / Il ...Belpaese
Ano a právě proto si zaslouží větší potlesk. Dříve měli produkční mnohem více času na přípravu samotného natáčení a i samotný průběh trval několikanásobně déle. A i tehdy (jak se tu již několikrát psalo) pokud herec nemohl přijít, byl nahrazen někým jiným, stejně tak pokud nebyl k dispozici dostatek dabérů, nadabovali si přizvaní herci hned několik vedlejších rolí.salgado píše:Současný dabing s takovým počtem dabérů je naprosto ojedinělý, zatímco tenkrát to byla běžná praxe.
Dvacet filmů ročně natočil v té době při dobrém roce snad jen Vladimír Menšík nevázaný kromě filmového a televizního natáčení na jiné angažmá. Jmenovaní pánové skutečně nepatří mezi stálice filmového plátna (Jaromír Meduna je ovšem velmi vytížený divadelní a rozhlasový herec), ale i já bych se mohl zeptat podobně, kolik filmů měl ročně na kontě Jiří Novotný, Oldřich Janovský nebo Ladislav Kazda? Navíc i tehdy nebyl výskyt Miloše Kopeckého nebo Rudolfa Hrušínského v dabingu na denním pořádku.salgado píše:Naopak herci točili deset, dvacet filmů ročně. Kolik filmů ročně natočí Meduna, Mahdal, Terš, Tůma? Srovnávat práci tehdejší produkce, která měla sehnat na několikadenní dabing herce typu Kopeckého, Beka, Hrušínského atd. s dnešní praxí, je naprosto nemožné.
Re: Krásná země / Il ...Belpaese
Nechci se zastávat starých dabérů a dabingů z před roku 89, ale je obrovský rozdíl jak se dabuje teď a jak tehdy.Teď když to pokazí prostě se to na disku vymaže a ten dabér je tam sám.Tehdy se dabovalo uplně jinak a sešlo se ve studiu třeba i 10 dabérů na ráz. A když to jeden pokazil tak se to muselo vlastně vyhodit.Tehdy to byla těžší práce než teď.A rozdíl snad každý slyší.
RETROFILM
Re: Krásná země / Il ...Belpaese
Nejspíš z obou velmi dobrých dabingů myslíš dabing ČT, který ve vedlejších rolích nedal dohromady snad ani 20 dabérů (což mu mám trochu za zlé, na ČT jich více být mohlo).Ištván87 píše:Třeba dabing Sherlocka (toho krátkýho seriálu), ten byl naprosto skvostnej a už se nemůžu dočkat dalších dílů v češtině...
Tak myslím si, že zrovna např. Jaromír Meduna, Vladislav Beneš, Jiří Prager, Jiří Dvořák, Jan Šťastný, Lukáš Hlavica, Filip Jančík, Jiří Štěpnička, David Novotný a spousta dalších, na které jsem zapomněl (včetně dabérek), se jim mohou směle rovnat.salgado píše:A fanatik tedy rozhodně nejsem, jenom si myslím, že herecké schopnosti všestranných herců minulých generací a současných specializovaných dabérů jsou trošku někde jinde.
Jinak já mám staré dabingy rád, do Ponrepa se snažím chodit pokaždé, když mi to časově vychází. Nechtěl jsem rozvášnit debatu na téma starý vs. nový dabing, jen si myslím, že rozhodně větší uznání zaslouží dnešní dabing se 50 dabéry než tehdejší se stejným počtem (vzhledem k současným tísnivějším časovým i finančím podmínkám).
Re: Krásná země / Il ...Belpaese
Omlouvám se, pokud jsem se tě dotkl, tebe jsem v tom svém předchozím příspěvku rozhodně na mysli neměl. Dokonce mě trochu překvapuje, že se označuješ za fandu starých dabingů . Tady na fóru jsou jiní uživatelé, u kterých mám tento pocit.Ištván87 píše:To zas ne. Naopak, dneska už vidíš kolikrát chválu i u dabingů, které nejsou úplně kvalitní. Stačí aby tam bylo obsazení spjatých dabérů a spousta lidí chválí... A když se dneska dabing povede, tak se i my, fandové starých dabingů, dáme obměkčit. Třeba dabing Sherlocka (toho krátkýho seriálu), ten byl naprosto skvostnej a už se nemůžu dočkat dalších dílů v češtině...Sen píše:Marná snaha. I kdyby se současní dabingoví tvůrci na hlavu postavili, fanatičtí uctívači starých dabingů je stejně nepochválí . Švéda nebo Jančík, Bär nebo Soundwave, 10 nebo 50 hlasů, pro ně vše stejný odpad . . .