Historie - stereofonie

Obecná diskuze o "zlaté éře" dabingů...

Moderátor: Historik

Historik
Příspěvky: 2790
Registrován: 17 lis 2009 18:59
Bydliště: Praha

Historie - stereofonie

Příspěvek od Historik »

Jednoduchá pomůcka jak určit, zda filmy 35 mm z doby používání kombinovaného optického i magnetického záznamu jsou promítány či zkopírovány z optického nebo magnetického záznamu (platí pro dabing i originální jazykovou verzi):

Budiče optického zvuku byly u kombinovaných promítaček za projekcí obrazu (prosvětlovací lampou), budiče magnetického zvuku před projekcí obrazu. Zvuková stopa tedy začínala v definovaném odstupu od příslušného obrazového políčka u optického záznamu "napřed" (+ 18 políček), u magnetického záznamu "pozadu" (- 28 políček).
Pokud tedy bylo nějaké místo na kopii přetrženo a lepeno, objeví se u optického záznamu porucha ("trhnutí") nejprve v obraze a po chvíli ve zvuku, u magnetického záznamu nejprve ve zvuku a po chvíli v obraze.
Historik
Příspěvky: 2790
Registrován: 17 lis 2009 18:59
Bydliště: Praha

Historie - stereofonie

Příspěvek od Historik »

Historik píše:Ďábel a desatero: v československé distribuci byly uvedeny jak kopie v širokoúhlém formátu, tak v klasickém formátu (přesněji 1:1,66) s optickým záznamem zvuku a také v širokoúhlém formátu s magnetickým záznamem zvuku. Jelikož nešlo o formát o 1:2,55, ale 1:2,35, šlo zřejmě o kombinované kopie opticko-magnetické.
Také film Pevnost na Rýně, jehož česká verze vznikla jako částečný postsynchron a částečný dabing ve Studiu pro úpravu zahraničních filmů, byl distribuován na kopiích s optickým i magnetickým záznamem zvuku. Jelikož dostupné prameny neuvádějí formát (1:2,35 či 1:2,55), těžko odhadnout, zda šlo o čtyřkanálový záznam magnetický nebo jen opticko-magnetické kopie monofonní. Každopádně možnost shlédnutí se zvukem z magnetických nosičů je nemožné, i pokud se taková kopie dochovala. V současnosti uváděná verze (např. na CS filmu) není ani plně širokoúhlá, jde o redukovanou kopii ve formátu 1:1,66, vyrobenou tehdy pro starší kina s úzkým plátnem.
blueneon
Příspěvky: 36
Registrován: 04 kvě 2009 01:06

Re: Historie - stereofonie

Příspěvek od blueneon »

V roku 1965 vznikol na Kolibe slovenský dabing na film Lietajúci Clipper, distribúcia na 70mm (6ch) a 35mm (mono). Mix dabingu a vyhotovenie 70mm kópií priamo v NSR.
Ale skôr mám dojem, že stereo dabingy sú skôr doménou 90. rokov (neviem ako kiná, ale VHS určite).
blueneon
Příspěvky: 36
Registrován: 04 kvě 2009 01:06

Re: Historie - stereofonie

Příspěvek od blueneon »

Historik píše: Prvním filmem natáčeným na Barrandově systémem CinemaScope byl v roce 1957 koprodukční V proudech, ale česká verze zřejmě nebyla stereofonní, neboť za první český CinemaScope se čtyřkanálovým pseudostereofonním záznamem zvuku je uváděn film Smrt v sedle. První český film natočený pravým stereem byla pravděpodobně Rusalka.

V letech 1957-1981 pak bylo natočeno 138 československých filmů pro širokoúhlou projekci systémem CinemaScope, z toho 23 se čtyřkanálovým stereofonním zvukem (přesněji tříkanálový stereofonní zvuk za plátnem a monofonní kanál se zvukovými efekty v hledišti). Rychle mě teď napadá třeba film Kdyby tisíc klatinetů.
V proudech tuším ani nemal stereo mix v originále. Smrt v sedle existuje v 3 verziách: akademický formát mono, širokouhlý mono a širokouhlý stereo (CinemaScope), rozdiel medzi akademickým a širokouhlým formátom je, že sa točilo dvomi kamerami, strihy sú individuálne, zábery sú z iných uhlov a často aj iné klapky. Približne do roku 1960(?) vznikali v ČSSR všetky širokouhlé filmy dvomi kamerami (akademický formát sa točil na východonemeckú Agfu, neskôr známu ako Orwo, širokouhlé filmy sa točili na Eastman a potom kopírovali na Agfu a Orwo), potom vznikali už orezané verzie na formát 1,66:1 (16mm a 35mm). V archíve NFA vraj existuje len 5 filmových kópií so 4 kanálovým zvukom, azda najznámejší film je Starci na chmelu (1964), na DVD vyšiel ešte Kinoautomat (1967), kde obe jazykové verzie (česká a anglická) sú dochované ako stereo mix, na ČT ešte uviedli film Valčík pro milión (1960), kde obraz bol z inej (kompletnej) kópie a zvuk bol z dvoch kópií Cinemascope a mono, kde Cinemascope bola primárna a kde chýbal zvuk, namixovali ho z mono verzie (rovnako to spravili v roku 2003 s filmom Starci na chmelu, ale tam použili obraz zo Cinemascope kópie, kde chýbajúce políčka duplikovali, na Blu-ray sa snažili zvuk zostrihať nanovo, no to sa už maďarom nepodarilo tak dobre, ako to bolo na DVD). Údajne vraj existuje aj kópia filmu Kdyby tisíc klarinetů (1965) so 4 kanálovým mixom, ale na DVD ho nepoužili, ale nikde som nenašiel info, či vôbec išiel stereo mix v kinách, je dosť pravdepodobné, že nie (soundtrack ale vyšiel stereofónne na siedmich SP singloch, celé LP bolo naplánované ako stereo s katalógovým číslom SV 9010, ale vyšla len mono verzia).
Sám som mal možnosť vidieť Cinemascope kópiu filmu Sen noci svatojánské (1959) v Krnove, avšak nešlo o kópiu z NFA, ale zo súkromnej zbierky, to bol aj jediný český Cinemascope film, ktorý som mal možnosť počuť naozaj ako štvorkanál, i keď sa zvuk zo štvrtej surround stopy ozval len v jednom jedinom momente, čo potvrdzuje fakt, že aj u nás, podobne ako v USA, mixovalo iba do predných troch stôp (aj Starci na chmelu na DVD a Blu-ray, tak aj Kinoautomat na DVD majú zvuk vo formáte Dolby Digital 3.0).
Stereo vs. pseudostereo - iba jeden film som mal možnosť zhliadnuť, ktorý nemal typickú stereo lokalizáciu, no bol so štvorkanálovým zvukom, a to Konec agenta W4C (1967), opäť v Krnove (opäť kópia od zberateľa, nie NFA). Zvuk bol naozaj čistý a dokonalý, no všetko sa tak nejak dialo len za plátnom, takže toto považujem za pseudo-stereo. Ostatné filmy, ktoré som mal možnosť vidieť/počuť, majú regulérny stereo mix.

Keďže NFA archivuje len 5 filmov so 4 kanálovým mixom a vymenoval som 3 (Kdyby tisíc klarinetů nie je potvrdená informácia a ani ja som nemal možnosť ho s tým mixom vidieť), ktoré sú teda tie zvyšné dve?
Odpovědět

Zpět na „Staré dabingy“