Historik píše:
Prvním filmem natáčeným na Barrandově systémem CinemaScope byl v roce 1957 koprodukční
V proudech, ale česká verze zřejmě nebyla stereofonní, neboť za první český CinemaScope se čtyřkanálovým pseudostereofonním záznamem zvuku je uváděn film
Smrt v sedle. První český film natočený pravým stereem byla pravděpodobně
Rusalka.
V letech 1957-1981 pak bylo natočeno 138 československých filmů pro širokoúhlou projekci systémem CinemaScope, z toho 23 se čtyřkanálovým stereofonním zvukem (přesněji tříkanálový stereofonní zvuk za plátnem a monofonní kanál se zvukovými efekty v hledišti). Rychle mě teď napadá třeba film
Kdyby tisíc klatinetů.
V proudech tuším ani nemal stereo mix v originále. Smrt v sedle existuje v 3 verziách: akademický formát mono, širokouhlý mono a širokouhlý stereo (CinemaScope), rozdiel medzi akademickým a širokouhlým formátom je, že sa točilo dvomi kamerami, strihy sú individuálne, zábery sú z iných uhlov a často aj iné klapky. Približne do roku 1960(?) vznikali v ČSSR všetky širokouhlé filmy dvomi kamerami (akademický formát sa točil na východonemeckú Agfu, neskôr známu ako Orwo, širokouhlé filmy sa točili na Eastman a potom kopírovali na Agfu a Orwo), potom vznikali už orezané verzie na formát 1,66:1 (16mm a 35mm). V archíve NFA vraj existuje len 5 filmových kópií so 4 kanálovým zvukom, azda najznámejší film je Starci na chmelu (1964), na DVD vyšiel ešte Kinoautomat (1967), kde obe jazykové verzie (česká a anglická) sú dochované ako stereo mix, na ČT ešte uviedli film Valčík pro milión (1960), kde obraz bol z inej (kompletnej) kópie a zvuk bol z dvoch kópií Cinemascope a mono, kde Cinemascope bola primárna a kde chýbal zvuk, namixovali ho z mono verzie (rovnako to spravili v roku 2003 s filmom Starci na chmelu, ale tam použili obraz zo Cinemascope kópie, kde chýbajúce políčka duplikovali, na Blu-ray sa snažili zvuk zostrihať nanovo, no to sa už maďarom nepodarilo tak dobre, ako to bolo na DVD). Údajne vraj existuje aj kópia filmu Kdyby tisíc klarinetů (1965) so 4 kanálovým mixom, ale na DVD ho nepoužili, ale nikde som nenašiel info, či vôbec išiel stereo mix v kinách, je dosť pravdepodobné, že nie (soundtrack ale vyšiel stereofónne na siedmich SP singloch, celé LP bolo naplánované ako stereo s katalógovým číslom SV 9010, ale vyšla len mono verzia).
Sám som mal možnosť vidieť Cinemascope kópiu filmu Sen noci svatojánské (1959) v Krnove, avšak nešlo o kópiu z NFA, ale zo súkromnej zbierky, to bol aj jediný český Cinemascope film, ktorý som mal možnosť počuť naozaj ako štvorkanál, i keď sa zvuk zo štvrtej surround stopy ozval len v jednom jedinom momente, čo potvrdzuje fakt, že aj u nás, podobne ako v USA, mixovalo iba do predných troch stôp (aj Starci na chmelu na DVD a Blu-ray, tak aj Kinoautomat na DVD majú zvuk vo formáte Dolby Digital 3.0).
Stereo vs. pseudostereo - iba jeden film som mal možnosť zhliadnuť, ktorý nemal typickú stereo lokalizáciu, no bol so štvorkanálovým zvukom, a to Konec agenta W4C (1967), opäť v Krnove (opäť kópia od zberateľa, nie NFA). Zvuk bol naozaj čistý a dokonalý, no všetko sa tak nejak dialo len za plátnom, takže toto považujem za pseudo-stereo. Ostatné filmy, ktoré som mal možnosť vidieť/počuť, majú regulérny stereo mix.
Keďže NFA archivuje len 5 filmov so 4 kanálovým mixom a vymenoval som 3 (Kdyby tisíc klarinetů nie je potvrdená informácia a ani ja som nemal možnosť ho s tým mixom vidieť), ktoré sú teda tie zvyšné dve?